Rok 2017

Wykaz zgłoszonych innowacji:

1. „W wirtualnym świecie gramatyki”
2. „Fizyka on-line”
3. „GEOGRAFICZNE MOODLE”
4. „LET’S MOODLE”
Techniczne uwarunkowania realizacji powyższych innowacji

5. „Angielski w zabawie i piosence”



Techniczne uwarunkowania realizacji innowacji 1-4


Responsywność- zainstalowana wersja moodle może działać w dowolnym systemie operacyjnym (Windows, Linux, Unix, MacOS, FreeBSD, Android, iOS, Windows Phone) i dowolnym urządzeniu. Świetnie sprawdza się na ekranach powyżej 22'' jak i w smartfonach czy tabletach. Nie wymaga instalacji dodatkowego oprogramowania. Urządzenie wyposażone w podstawowe oprogramowanie dostarczane przez producenta umożliwia korzystanie z platformy moodle, która dostosowuje się do możliwości sprzętowych (taktowanie procesora, wymiary ekranu).

Stabilność - moodle zostały zainstalowane na dedykowanym komputerze firmy Dell z systemem operacyjny Debian z gwarantowaną usługą Service Level Agreement. Z takich samych komputerów w tej chwili korzystają między innymi: PKO SA, Librus, CinemaCity.

dell


Bezpieczeństwo danych- do zabezpieczenia danych użyto 256 bitowego certyfikatu SSL z gwarancją na kwotę 10000$. SSL realizuje szyfrowanie danych przesyłanych od serwera do klienta, przez co zapewnione jest bezpieczeństwo i integralność. Zgodnie z polityką firmy Google, strony korzystające z SSL/HTTPS uważane są za godne zaufania, a zatem mają szanse uzyskać wyższe pozycje w wynikach. Zielony pasek i połączenie HTTPS daje dodatkową wiarygodność stronie oraz zmniejsza współczynnik odrzuceń.

ssl


Własne adresy e-mail: dedykowany serwer zapewnia możliwość korzystania z własnych adresów e-mail. Nie zmusza uczniów do obciążania poczty prywatnej komunikatami z moodle. Wspólna domena dla uczniów i nauczycieli zapewnia lepszą integrację, szybkość w wymianie informacji i większe bezpieczeństwo.

Minimalne koszty- jedyny koszt, jaki ponosi szkoła, to miejsce na link w menu. Funkcjonowanie serwera, domeny i certyfikatu nie wiąże się z opłatami. Całość oparta jest na wiedzy i doświadczeniu nauczycieli zajmujących się innowacją. Bez ich udziału roczne koszty kształtowałyby się następująco:

instalacja i konserwacja moodle: 100zł - 500zł
dedykowany serwer: 700zł - 1200 zł
domena : 70zł - 120 zł
certyfikat SSL wraz z instalacją 300zł - 1500zł


Minimalny koszt informatyczny -to około 1000zł rocznie. Chcąc utrzymać poziom, jaki zapewniono obecnie, należałoby wydać minimum 3000zł rocznie, aby serwis mógł zostać przygotowany do wdrożenia.

Dodatkowe koszty, to przygotowanie materiałów edukacyjnych oraz testów i ich zaimplementowanie w platformie. Wdrożenie systemu do działania wymaga kilkudziesięciu godzin pracy osób zaangażowanych we wdrożenie innowacji.

Efekt naszych wysiłków można obejrzeć pod adresem: https://e-jasionowka.pl W ramach tego projektu funkcjonują następujące innowacje:



„W wirtualnym świecie gramatyki”

Innowacja pedagogiczna: „W wirtualnym świecie gramatyki” realizowana będzie na przestrzeni 2 lat, w roku szkolnym 2017/18 i 2018/19 w klasie VII i VIII Szkoły Podstawowej w Jasionówce. Jej celem jest trening wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie wymagań określonych w podstawie programowej z gramatyki języka polskiego, w odniesieniu do fleksji, słowotwórstwa, fonetyki i składni, ze zwróceniem szczególnej uwagi na ten ostatni dział. Umożliwi to lepsze przygotowanie uczniów do zewnętrznego, końcowego egzaminu z języka polskiego w klasie VIII.

Trening będzie się odbywał za pośrednictwem Platformy e-learningowej Moodle, czyli środowiska nauczania zdalnego za pomocą sieci teleinformatycznych. Będzie ona uruchomiona w systemie operacyjnym Linux.

W roku szkolnym 2017/18 będzie to innowacja pilotażowa, skierowana do uczniów chętnych VII klas, zainteresowanych uzyskaniem wyższej oceny z języka polskiego i podwyższeniem swoich kompetencji z gramatyki. Natomiast w roku szkolnym 2018/19 udział w niej wezmą wszyscy uczniowie klasy VIII.

Wdrożenie innowacji zostało poprzedzone udziałem nauczyciela w kursie: e-learningowym „Podstawy tworzenia kursu zdalnego na platformie Moodle” oraz warsztatach „Konstruowanie testu sprawdzającego na kursie zdalnym na platformie Moodle”.




„Fizyka on-line”

Innowacja pedagogiczna: „Fizyka on-line” realizowana będzie na przestrzeni 2 lat, w roku szkolnym 2017/18 i 2018/19 w klasie III i II Gimnazjum oraz VII i VIII Szkoły Podstawowej w Jasionówce. Jej celem jest trening wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie wymagań określonych w podstawie programowej z fizyki oraz przygotowanie uczniów klas gimnazjalnych do egzaminu po kl. III.

Trening będzie się odbywał za pośrednictwem Platformy e-learningowej Moodle. Będzie ona uruchomiona w systemie operacyjnym Linux. Zostanie wykorzystana do przeprowadzania testów oraz zadawania i sprawdzania prac domowych w formie elektronicznej. Uczniowie uzyskają dostęp do testów w wybranej przez siebie, dogodnej porze, korzystając z dowolnego systemu operacyjnego. Otrzymają natychmiastową informację zwrotną wraz z oceną.

Wdrożenie innowacji zostało poprzedzone udziałem nauczyciela w kursie: e-learningowym „Podstawy tworzenia kursu zdalnego na platformie Moodle” oraz warsztatach „ Konstruowanie testu sprawdzającego na kursie zdalnym na platformie Moodle”.




„GEOGRAFICZNE MOODLE”

Innowacja „Geograficzne Moodle” ma charakter metodyczny i wdrażane będzie w przeciągu dwóch lat szkolnych, 2017/2018 i 2019/2020. Uczestnikami będą uczniowie klas III i II gimnazjum oraz klas VIII i VII szkoły podstawowej. Nie wymaga dodatkowego wkładu finansowego.

Innowacyjność polegała będzie na utrwalaniu i sprawdzaniu przyswojonej przez uczniów wiedzy i umiejętności wynikających z realizacji treści podstawy programowej z geografii w gimnazjum, jak i w klasie VIII i VII, przygotowaniu ich do egzaminów zewnętrznych z zastosowaniem nowoczesnych technologii, w tym platformy e-learningowej Moodle. Za jej pomocą uczniowie będą mieli możliwość rozwiązywania zadań w domu, w wyznaczonym przez nauczyciela terminie. Ważnym atutem tej formy pracy jest otrzymywana przez uczniów informacja zwrotna dotycząca poprawności rozwiązanych zadań oraz ocena.

Efektem wdrażanych innowacji będzie rozwijanie przez uczniów zainteresowań i umiejętności w zakresie geografii i nowoczesnych technologii.




„LET’S MOODLE”

Innowacja „LET’S MOODLE” ma charakter metodyczny i wdrażane będzie w przeciągu dwóch lat szkolnych, 2017/2018 i 2019/2020. Uczestnikami będą uczniowie klas III i II gimnazjum oraz klas VIII i VII szkoły podstawowej. Nie wymaga dodatkowego wkładu finansowego.

Innowacyjność polegała będzie na utrwalaniu i sprawdzaniu przyswojonej przez uczniów wiedzy i umiejętności wynikających z realizacji treści podstawy programowej z języka angielskiego w gimnazjum, jak i w klasie VIII i VII, przygotowaniu ich do egzaminów zewnętrznych z zastosowaniem nowoczesnych technologii, w tym platformy e-learningowej Moodle. Za jej pomocą uczniowie będą mieli możliwość rozwiązywania zadań w domu, w wyznaczonym przez nauczyciela terminie. Ważnym atutem tej formy pracy jest otrzymywana przez uczniów informacja zwrotna dotycząca poprawności rozwiązanych zadań oraz ocena.

Efektem wdrażanych innowacji będzie rozwijanie przez uczniów zainteresowań i umiejętności w zakresie języka angielskiego i nowoczesnych technologii.




INNOWACJA PEDAGOGICZNA W PRZEDSZKOLU
SAMORZĄDOWYM W JASIONÓWCE
„Angielski w zabawie i piosence”
dla dzieci w wieku 3 - 6 lat

Rodzaj innowacji:
metodyczno-programowa

Autor innowacji :
Bożena Niedzielska
Czas trwania:
rok szkolny 2017/2018

Koszt i źródła finansowania innowacji:
Koszty własne

Miejsce wdrażania działalności innowacyjnej:
Przedszkole Samorządowe w Jasionówce

Zasięg:
Lokalny

Metoda innowacyjna oparta jest na programie Super Simple Learning

Celem wprowadzenia innowacji, jest stworzenie sytuacji do naturalnej nauki języka, która odpowiednio zmotywuje dziecko, nastroi go pozytywnie do nauczanego języka, jak również rozbudzi jego zainteresowanie w tym kierunku, jednocześnie dając mu szansę na dobry start edukacyjny.




Rok 2016